Tuesday, May 10, 2011

Multimedia Message (MMS)

Sebenarnya agak banyak kelebihan yang aku dapat semasa bekerja di maxis.
Antaranya aku dapat belajar bagaimana untuk buat troubleshoot kalau customer punya masalah dengan device, network and service. Jadi bagi untuk mengelakkan aku lupa benda-benda yang aku belajar di maxis, maka adalah lebih baik aku kongsi benda tu kat belog.

Maka hari ini aku nak citer pasal MMS.
sebab aku selalu dapat call dari customer yang mengadu tak dapat terima atau hantar mms.

Biasanya solutionnya adalah amat kacang.
Aku send 1 mms setting kat dia, dia save setting tu as a default.
restart the phone and try to send 1 mms to his or her own number.
setel.

Tapi ada jugak customer mengadu yang selama ni dia boleh hanta mms, tapi ada 1 gambar ni bila dia try to send kat kawan dia, tak lepas. Kalau hanta gamba lain boleh.
Kesimpulan dari masalah dia adalah amat simple.
Begini, demi memudahkan pemahaman, meh aku bagi contoh la.
If you are sending a 60KB mms to your friend's mobile phone that supports a maximum of 45KB, then the message will not go through. The mms akan terdeleted dari system and will not be directed to his/her mms store account. Maka dengan itu, adalah penting untuk kita tahu samada kawan kita punye phone dapat menyapot atau tidak mms yang kita send tu. kalau tak dapat tampung, pandai2 la kau kompreskan gambar tu atau mungkin suruh kawan kau beli phone lain. wah. suka2 je kan. 
Ok. baik. setel.

Sampai sini sahaja.

Gudebai!

2 comments:

Zhi said...

sangat berinformasi pada mereka yg " adoila..benda ni pun korang x leh nak pop up! " ..hehe .. love it .. ! =)

Timun Laut said...

Chikem buzz! saya sayang kamu! eh. tetiba. hehe =)