Tuesday, May 17, 2011

Sabar

Janganlah kamu takut untuk mendaki,
Kerna di puncak itu punya kenikmatan yang tak terungkap.


Janganlah kamu takut jika terjatuh,
Kerna kesakitan itu punya kenikmatan yang tersembunyi.


Sungguh untung orang beriman,
setiap kesakitan di kifarah dosa,
setiap kesedihan punya kenikmatan,
setiap ketentuan punya hikmah..


Maka bergembiralah orang-orang yang sabar.

Kata Tuhan: ‘Dan Kami pasti mengujimu dengan sedikit ketakutan, kelaparan, kekurangan harta, jiwa dan buah-buahan. Dan sampaikanlah berita gembira kepada orang-orang yang sabar (Al-Baqarah, 155)


Maka,
Sabar la hoi! (kataku kepada diri sendiri)


dan berbahagialah! =)

8 comments:

Nora Shahaira said...

akak nora selalu pujuk jiwa..bersabar..bila mengadap dugaan berbentuk manusia kat umah ni..tapi kan timun..terkadang..lupa, hilang ingatan..sedar-sedar akak nora dah meletup..macam nuklear..akak takut betul macam tu yg berlaku..kalau masih dalam kawalan..Alhamdulillah..selamat..

era_zierah said...

kesabaran 2 akn mbuahkan hasil yg lumayan ... ;)

Azzah said...

sabar tu sebahagian iman kan?..btw,anda saya review:)

Timun Laut said...

Kak Nora : sama la kita kak oiii.. saya pon kadang2 mau gak meletup. huhu. Saboooo je leeeee

Era : maka berbahagialah orang-orang yang sabar =)

Azzah : wah! tangkayu~ and yes, sabar itu separuh dari iman. banyak tuu.. separuh woo.. huhu

Chikebum Buzz said...

yer ..mcm saya ..saya adalah seorang yang penyabar...hehe xpercaya tanyer saye .. =P dugaan paling besar dalam hidup pun saya masih jugak bersabar... jadi pendek citer.. " jadi la penyabar mcm saye ." ehehehe .. =) peace !

have a great day..nice entry ..!

Timun Laut said...

wah~ bagosnyer kamu ni cik cb oii..
boleh dijadikan idola nih. huhu

dan sungguh,
sabar itu indah

=)

Chikebum Buzz said...

pecayalah , Allah beri hikmah dalam semua perkara yg terjadi ...jadi..x payah nanges hantuk kepala kat dindeng bagai ...

hanya ...

BERSABARLAH..

insyaallah ...semuanye akan berlalu . =)

Timun Laut said...

sahihhh...

dan itu janji Allah.

maka,
bergemberilah wahai orang-orang yang beriman!

=)