Saturday, April 16, 2011

Resepi Pizza!

Hari ni tetiba rasa macam nak cakap pasal resepi la pulak.
Aku ni masak tak bape gheti sangat (ceh mengaku!) tapi idok la teruk sgt.. tau la gak sikit2..
Resepi ni aku belajar dari Makcik aku. Beliau ni memang selalu ambik tempahan pizza.
Kadang2 dah macam pizza hut dah ak tengok rumah dia tu.
Bila aku datang je tengah masak pizza, bila datang je dah ada pizza atas meja.. Ini macam baru la anak buah sayang.. eiceh.




Bahan-bahan ( Ini aku bagi bahan utk 8 kpg bulatan yang berukuran 26 cm )

1 kg tepung gandum
2/3 cwn gula pasir (6 sudu makan)
1 bungkus yis segera mauripan(11gm)
1 botol mineral kecil air suam(500 ml)
1 sudu besar rata garam
cili sos secukupnya
1 bungkus atau lebih sosej lembu @ ayam-di hiris
1 tin nenas ring dlm tin-dipotong kasar
bawang besar-potong dadu
cendawan butang dlm tin
mayonise lady's choice secukupnya
1/2 cawan butter @ majerin

Cara-caranye

  1. campurkan garam,gula & air suam2 kuku hingga larut.
  2. campurkan yis & tepung rata2.
  3. Dsc01420
     ramas dgn hujung jari butter bersama tepung td.tambah dgn air garam suam,agak2 la,uli hingga menjadi doh yg kenyal & licin.air tu x semestinya habis diguna.bila dh kenyal,bahagi doh jd 8 ketul.tutup dgn kain nipis yg lembab.biar ia mengembang lebihkurang 1 jam.
  4. Dsc01446
     ambil seketul doh,gelek atas permukaan yg ditabur sedikit tepung menjadi nipis lalu diletakkan diatas tutup periuk yg telah disapu mentega.sapu setiap permukaan doh leper tadi dgn cili sos rata2.biar ia mengembang sekali lg.(lebih kurang 1 jam @ lebih.x payah tutup.
  5. Dsc01430
     panas kan oven 170'c. tabur soseg,nenas & apa2 bahan yang kau suka. sebab pizza ni mengamalkan konsep "pizza kau, sukahati kau lah nak taruk apa"
  6. masukkan mayonise dlm plastik,gunting satu bucu nya.(gunting sikitje utk mayo keluar.pastu pancitkan secukup rasa keatas pizza kita...(Kalau suka, kau pancit kan sikit cili sos)
  7. Dsc01460
     bolehlah dibakar hingga msak. Makcik aku cakap, kalau kau bakar garing sikit..mayo tu akan mengeras & menghasilkan rasa yg mabeles! Dan ia terbukti berkesan! saya sendiri merasainya! (testimoni jujur dari anak buah beliau)
    dan nk check dasar roti pun mudah,angkat je ngn pisau sikit. 
  8. Bolehlah di potong 8. Tapi kalau kau nak potong patblas ke lima ke dua ke, itu terserah kepada nafsu kau.

9. Makan tu ingat sikit kat jiran-jiran. Sebab tu aku bagi bahan untuk 8 keping pizza. Pesanan ikhlas dari Cik Timun Laut. eiceh! 

p/s : Makcik aku juga seorang yang rajin menghapdet resepi beliau di www.myresipi.com. Kalau korang rasa kekuarangan idea untuk memasak, buleh cekedaut website tu.

No comments: